Reveal stories published by British tabloids against Harry ‘came from the royal family’

Share This Post

- Advertisement -

The testimony in the trial of Prince Harry, fifth in line to the throne, against the tabloid group The Mirror accused of having wiretapped his phone and listened to his private messages between 1997 and 2011. Harry got his first win.

- Advertisement -

The most dramatic claim heard by the judges is that the British tabloid stories against Harry “They came from royalty.”

“Tabloid stories about the Duke of Sussex they came from other family members real,” the superior court was informed on Wednesday.

- Advertisement -

A complaint that Harry made in his autobiography Spare, where he accused the current Queen Camilla, his stepmother, of leak material about Harry to the press to expedite her media rehabilitation, marry her father and become queen.

The current King Carlos III had asked his youngest son to do it don’t sue the tabloids in 2019. He also targeted palace courtiers and “spin doctors” (operators), who lied about him to improve the image of other members of the Royals.

Piers Morgan was the editor

The Duke of Sussex has claimed he was the victim of illegal intelligence gathering by the Daily Mirror.

Pier Morgan.  Photo: AP

Pier Morgan. Photo: AP

At that time its publisher was Pier Morganformer editor of The Sun e a sworn enemy of Harry and MeghanEton graduate.

The Spent Mirror £10m “to hear the King, Diana and other celebrities”, lawyers at London’s high court said on Wednesday.

Detectives paid 114 times in relation to Prince Harry between 1997 and 2011, according to documents filed with the court.

In them, the Mirror is shown to have paid information about King Charles six times between May 2000 and October 2002, and seven payments linked to Princess Diana between May 1996 and September 1999.

Suspicious calls have been made to mobile phones belonging to Princess of Wales Chelsy Davy and Princess Diana’s mother Frances Shand Kydd, Prince Harry said in his legal battle with Mirror Group newspapers.

all heard

Kate, Harry and Meghan Markle.  Photo: AP

Kate, Harry and Meghan Markle. Photo: AP

In testimony presented to the High Court, the Duke of Sussex lists 313 “highly suspicious” calls. made to friends, family and colleagues between 2003 and 2011.

Seven of the calls were made to phones belonging to his then girlfriend Chelsy Davy between 2007 and 2009. One was made on the phone of Shand Kydd, mother of Princess Diana in 2003, two were made on the phone of the Princess of Wales in 2004 and 2010 and 22 were made to her then private secretary, Jamie Lowther-Pinkerton between 2003 and 2005.

The vast majority of the calls, 270 in all, were made to the prince’s then communications secretary, Paddy Harverson, between 2004 and 2011. Others who were reportedly targeted include the prince’s friends Guy Pelly and Jamie Murray Wells , and former military aide Mark Dyer.

Chelsy Davy, Harry's ex-girlfriend, has also been spied on.  Photo: AP

Chelsy Davy, Harry’s ex-girlfriend, has also been spied on. Photo: AP

Through his lawyers, Prince Harry claims he is victim of illegal information gathering by the editor of the Daily Mirror between 1995 and 2011. She says the King and his mother Diana, Princess of Wales were also targeted, as were ex-girlfriends, leading to ‘huge bouts of depression and paranoia’.

“Unreserved apology”

Mirror Group Newspapers (MGN) representative Andrew Green QC told the court the editor “apologizes unreservedly” for the use of a private investigator for a story about Harry. But he denies that 28 out of a sample of 33 articles about the duke presented at trial involved illegal activity.

Harry said MGN’s activities led to his Zimbabwean ex-girlfriend Chelsy Davy deciding that “real life was not for her.”

Chelsy Davy and Harry in April 2007. Photo: AFP

Chelsy Davy and Harry in April 2007. Photo: AFP

“Many came from information issued by or on behalf of royal houses or members of the royal familyGreen said in a written statement. One of the articles came from an “official interview given by Harry”.

The publisher admitted that The People paid a private investigator £75 to gather information about Harry’s conduct at the Chinawhite, a celebrity nightclub in Soho, central London, in February 2004.

Attorney Green said the publisher does not know what information has been collected. But the newspaper published an article which “recalls a woman Harry spent time with in Chinawhite”.

Right to Compensation

Harry is entitled to compensation for this incident. But “in particular, you make no claims in relation to this article. So there is no allegation that this statement led to the publication of your private information,” he added.

MGN also said the evidence “deserves compensation”.

The editor added, “MGN apologizes unreservedly for all those UIG cases and assures the plaintiffs that such conduct will never be repeated.”

The statements are part of the publisher’s defense against claims by Harry and others about alleged illegal harvesting of information in MGN titles.

On behalf of the publisher, Andrew Green QC has said in written arguments that he denies the allegations of voicemail tapping in the cases heard at trial.

Green also said that some of the challenges he faces have been taken further a legal term.

“These apologies are not made with a tactical goal of reducing damage. MGN accepts that an apology at this stage will not have that effect. But they do so because it should never have happened such conduct,” he added.

Harry says the alleged illegal activities have caused him “great distress” and “raise very real safety issues. Not just for me but for everyone around me as well.” They also created “a great deal of paranoia” in their relationships, the court heard.

He has lost his girlfriend and his friends

Given the diffusion of his intimacies and the atmosphere in his home with his mother, Princess Diana and his father after the divorce, Harry thought they were his friends. those who leaked information. She lost them.

Harry, his girlfriend and his brother William, during a recital at Wembley.  Photo: AFP

Harry, his girlfriend and his brother William, during a recital at Wembley. Photo: AFP

He said MGN reporters even managed to book a hotel on Bazaruto, a small island paradise off the coast of Mozambique, where Harry was staying with his then girlfriend, Chelsy Davy, daughter of a Zimbabwean millionaire.

MGN’s activities “led to Ms. Davy’s decision that ‘real life was not for her,’ which was ‘incredibly upsetting’ to him at the time,” the court heard.

“They also did his circle of friends was getting smaller and smaller. That means friendships were lost completely unnecessarily and led to “huge bouts of depression and paranoia,” the court was told.

Harry accuses his family of covering up the hack

prince harry accused the royal family of covering up the phone hack. He tried to be persuaded by courtiers and his father not to sue the tabloids.

David Sherborne, the duke’s solicitor, said Harry and other celebrities were victims of illegal activity, on an “industrial scale”, between 1991 and 2011 at the Daily Mirror, Sunday Mirror and The People.

By 1995, he said, the royal family had become big tabloid news, “with interest continuing during the current king’s divorce from his then-wife Diana, Princess of Wales, and her death in 1997.”

Sherborne told the court: ‘We all remember the images of Harry walking behind his mother’s coffin. ‘From then on, as a schoolboy and from his military career and as a young man, he was clearly subjected to the most intrusive methods of obtaining your personal information”.


Omid Scobie, co-author of Finding Freedom, a book about the Duke and Duchess of Sussex, says when he was a journalism student, he spent a week in the entertainment editorial team of The People.

over there”received a list of cell phone numbers and a verbal description of how to listen to messages voice, as if it were a routine news-gathering technique.

He also told the court he recalled that while working for the Daily Mirror’s 3AM entertainment column, “newspaper editor Piers Morgan asked how sure they were about a story involving Kylie Minogue and her boyfriend, James Gooding,” heard the court.

They told him the information came from voice messagessaid Scobie, who is the Duke and Duchess of Sussex’s unofficial spokesperson.

Benjamin Wegg-Prosser, Tony Blair’s former director of strategic communications, was working as a reporter for The Guardian in 2002 when he went out to eat Chinese with Piers Morgan at the Labor Party Conference, the court heard.

Claimed that Morgan showed him how to hack a message voicemail to explain how the Daily Mirror obtained the story of the affair between then England football manager Sven Goran-Eriksson and TV presenter Ulrika Jonsson.

Sherborne said the illegal intelligence gathering was covered up by executives such as Sly Bailey, then CEO of Trinity Mirror.

Harry will testify in June

The hearing will last seven weeks, with Prince Harry testifying from the witness stand in June. It will be the first time a member of the royal family has testified in court.

A spokesperson for Mirror MGN Group said: “Where historical errors have occurred, we have admitted, we accept full responsibility and apologize unreservedly. But we will vigorously defend ourselves against allegations of wrongdoing in which our journalists have acted lawfully.”

“MGN is now part of a very different company. We are committed to acting with integrity and our goal in this process is to enable both the company and our reporters to displace past events that happened many years ago,” they said.


Source: Clarin

- Advertisement -

Related Posts